Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa

1. Opis szkolenia/cele szkolenie

Celem szkolenia jest wykształcenie u jego uczestników praktycznych umiejętności patrzenia na przedsiębiorstwo i zachodzące w przedsiębiorstwie procesy, z punktu widzenia tworzenia wartości przedsiębiorstwa. Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa zawiera w sobie zbiór fundamentalnych narzędzi umożliwiających oszacowanie wpływu przyszłych działań biznesowych na wartość przedsiębiorstwa. Proponujemy szkolenie, dzięki któremu uczestnicy będą umieli rozpoznać podstawowe elementy kształtujące wartość przedsiębiorstwa.

2. Adresaci

PLANOWANE EFEKTY SZKOLENIA:

Uczestnicy szkolenia:
poznają źródła informacji o tworzonej wartości możliwe do wykrycia z użyciem analizy sprawozdań finansowych, poznają elementy uwzględniania ryzyka operacyjnego i finansowego przedsiębiorstwa w stopie kosztu kapitału.
POZIOM TRUDNOŚCI SZKOLENIA I METODY:
W trakcie tego szkolenia wszystkie przykłady i analizowane przypadki opierają się na danych bliskich rzeczywistości. Uczestnicy będą wdrażać i pogłębiać umiejętności:
– oceny wartości przedsiębiorstwa,
– analiza zamierzeń pod kątem ich opłacalności,
– szacowania wolnych przepływów pieniężnych.
Szkolenie w praktyczny i skuteczny sposób rozwija umiejętności analitycznego myślenia, łącząc je z holistycznym spojrzeniem na przedsiębiorstwo z perspektywy jego wartości oraz z uwzględnieniem etapu rozwoju branży i wpływu czynników spoza przedsiębiorstwa. Szkolenie zalecamy przede wszystkim osobom, które są zainteresowane zrozumieniem mechanizmów finansowych zachodzących w przedsiębiorstwie. Zapraszamy pracowników z wszystkich działów przedsiębiorstw, nie tylko działów bezpośrednio zarządzających finansami.

3. zakres

Program szkolenia

RAMOWY PROGRAM ZAJĘĆ:
Istota i charakterystyka koncepcji zarządzania wartością spółki.
Analiza sprawozdań finansowych pod kątem oceny przedsiębiorstwa jako tworzącego lub niszczącego wartość.
Kategorie finansowe w kształtowaniu wartości spółki.
Struktura i koszt kapitału a wartość przedsiębiorstwa.
Determinanty struktury kapitału w kształtowaniu wartości przedsiębiorstwa: majątkowe podejście do wyceny wartości spółki, dochodowe podejście do wyceny wartości spółki – FCFF, FCFE, WACC, koszt kapitału własnego, obcego, wartość rezydualne, porównawcze podejście do wyceny wartości spółki – mnożniki, wielkości bazowe, prezentacja wyników wyceny, metoda wyceny przy użyciu teorii opcji rzeczywistych).
Propozycja generalnego podejścia do wyceny firmy.
Wykorzystanie wskaźników P/E, P/S oraz P/BV w wycenie przedsiębiorstwa.
Pomiar wartości kreowanej przez spółkę – mierniki wartości: ekonomiczna wartość dodana (EVA™), wartość dodana dla akcjonariuszy (SVA), gotówkowy pomiar wartości kreowanej przez spółkę – gotówkowa stopa zwrotu (CFROI), gotówkowa wartość dodana (CVA), rynkowy pomiar wartości kreowanej przez spółkę – rynkowa wartość dodana (MVA), całkowita stopa zwrotu (TSR).
Formułowanie strategii podnoszenia wartości spółki.
Poniższe punkty realizowane są na zasadzie wykładu interaktywnego połączonego z ćwiczeniami wykorzystującymi dane rzeczywiste (studia przypadków, ilustrujące na podstawie danych liczbowych omawiane zagadnienia). Do zilustrowania zagadnień jest również wykorzystana strategiczna gra planszowa osadzona w angażującej uczestników szkolenia fabule i pomagająca dogłębnie zrozumieć i przećwiczyć decyzje związane z tworzeniem, pomiarem i zarządzaniem wartością i ryzykiem z uwzględnieniem okoliczności wynikających z towarzyszącej niepewności.

1. Finansowy cel przedsiębiorstwa – powiększenie wartości przedsiębiorstwa:
a) mierniki realizacji celu jakim jest pomnażanie wartości przedsiębiorstwa,
b) jakie elementy kształtują finansową wartość przedsiębiorstwa,
c) rozpoznawanie tworzącej wartości natury decyzji biznesowych,
d) czynniki wpływające na wartość przedsiębiorstwa,
e) 10 kroków tworzenia wartości: [1] CR (przychody ze sprzedaży), [2] CO (cykl operacyjny – gdzie i jak wartość buduje marketing, gdzie i jak wartość dodaje inżynier, gdzie i jak wartość chroni finansista), [3] AKTYWA potrzebne do osiągnięcia CR przez realizowanie CO, [4] Zobowiązania wobec dostawców, [5] Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy, zapotrzebowanie na kapitał zaangażowany, pasywa, [6] Struktura potrzebnego kapitału (ile własnych środków {E} ile pożyczonych {D}), [7] Wolne przepływy pieniężne, [8] IRR (zwrot, próg rentowności, wewnętrzna stopa zwrotu), [9] stopy kosztu kapitału (ile kosztują pieniądze zaangażowane w biznes), [10] Przyrost wartości bogactwa właścicieli (zysk rezydualny, EVA™, EVA™ = EBIT * [1-T] – IC * CC).

2. Metody wyceny przedsiębiorstwa: Wykorzystanie informacji z danych finansowych ze sprawozdań finansowych i spoza nich. Zrozumienie procesu tworzenia wartości firmy przez pryzmat dokumentów finansowych:
a) metody majątkowe i wycena majątkowa, metody dochodowe i wycena dochodowa, metody mieszane, metody porównawcze i wycena relatywna,
b) przegląd wskaźników finansowych zawartych w klasycznej analizie wskaźnikowej z uwzględnieniem powiązań wskaźników z procesem tworzenia wartości przedsiębiorstwa,
c) Mierniki kreowania wartości przedsiębiorstwa: ekonomiczna wartość dodana (EVA™), rynkowa wartość dodana (MVA = MV – IC), wartość dodana dla udziałowców / akcjonariuszy, CFROI (stopa zwrotu z inwestycji oparta na przepływach pieniężnych), wyznaczenie i interpretacja wielkości mierników kreowania wartości przedsiębiorstwa,
d) elementy kształtujące wartości i ryzyko w przedsiębiorstwie:
– optymalna/docelowa struktura kapitałowa, wyznaczanie docelowej struktury kapitałowej,
– docelowa skala działalności, optymalny budżet inwestycyjny, ustalanie docelowej skali działalności optymalnego budżetu inwestycyjnego.

3. Ocena, analiza i zarządzanie wartością i ryzykiem w decyzjach strategicznych:
a) ukierunkowane na tworzenie wartości decyzje w zakresie outsourcingu: „wytworzyć czy kupić”,
b) ukierunkowane na tworzenie wartości decyzje w zakresie polityki zatrudnienia i unowocześnienia procesów,
c) ukierunkowane na tworzenie wartości decyzje w zakresie wyboru jakości składników majątkowych: kiedy lepiej kupić tani ale kosztowny w serwisie a kiedy droższy ale bardziej bezawaryjny,
d) ukierunkowane na tworzenie wartości decyzje w zakresie wyboru kraju inwestycji.

4. Ocena, analiza i zarządzanie wartością i ryzykiem w decyzjach operacyjnych:
a) wpływ decyzji w zakresie inwestowania i finansowania płynności na wartość i ryzyko przedsiębiorstwa,
b) ukierunkowane na tworzenie wartości zarządzanie zapasami,
c) ukierunkowane na tworzenie wartości zarządzanie należnościami,
d) ukierunkowane na tworzenie wartości zarządzanie operacyjnymi środkami pieniężnymi,
e) ukierunkowane na tworzenie wartości zarządzanie kapitałem pracującym.

Książka:
https://www.ksiegarnia.beck.pl/ekonomia-finanse/id5556,Wprowadzenie-do-zarzadzania-finansami-przedsiebiorstw.html

Biogram trenera:

dr hab. Grzegorz Michalski, prof. UE – specjalista z zakresu finansów przedsiębiorstw, do 2015 roku adiunkt, a następnie profesor nadzwyczajny w Instytucie Ekonomii, na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, wpisany na listę ekspertów I stopnia do oceny merytorycznej projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013, współredaktor i członek rad naukowych specjalistycznych, branżowych czasopism z zakresu inwestycji, bankowości, płynności finansowej i zarządzania finansami, nadających ton przyszłemu kierunkowi rozwoju praktyki finansów, zarządzania ryzykiem, płynnością finansową i inwestycjami takich jak: Australasian Accounting Business & Finance Journal, Journal of Information and Organizational Sciences, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, Journal of Problems and Perspectives in Management, International Journal of Information Processing and Management, i innych. Autor wielu naukowych i praktycznych publikacji, w tym książek: Leksykon zarządzania finansami, Strategiczne zarządzanie płynnością finansową, Krótkoterminowe zarządzanie kapitałem (razem z W. Pluta), Tajniki finansowego sukcesu (razem z K. Prędkiewicz), Płynność finansowa w małych i średnich przedsiębiorstwach, Strategie finansowe przedsiębiorstw, Wprowadzenie do zarządzania finansami przedsiębiorstwa, Ocena kontrahenta na podstawie sprawozdań finansowych, i innych. Jako trener przede wszystkim ukierunkowuje uczestników na sposób rozumienia głównych idei związanych z tematem szkolenia, łącząc je z prostotą i jasnością przekazu i jak najwyższym poziomem merytorycznym. Prezentował swoje wystąpienia z zakresu finansów na szkoleniach, seminariach i konferencjach w kraju i za granicą, min: Rhodos (Grecja 2008), USA (Atlantic City 2011, Washington DC 2011, Hilo 2011, Honolulu 2012, Indianapolis 2012, Miami 2013), Kanadzie (Montreal 2012), Chinach (Macau 2011, Hong-Kong 2012), Australii (Sydney 2012), i innych. Ukończył Wydział Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, pracę doktorską bronił na Wydziale Zarządzania i Informatyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a tytuł docenta / Associate Professor w zakresie finansów, inwestowania i bankowości otrzymał na Faculty of Economics na Technical University of Kosice na podstawie pracy pt.: Value-Based Working Capital Management. Determining Liquid Asset Levels in Entrepreneurial Environments wydanej przez prestiżowe wydawnictwo Palgrave Macmillan (USA). Kierownik projektów badawczych realizowanych na zamówienie MNiSW i NCN: Zarządzanie płynnością finansową w instytucjach non-profit (2010-2013), Efektywność inwestycji w płynność finansową przedsiębiorstwa (2011-2014), Zarządzanie środkami pieniężnymi w małych i średnich przedsiębiorstwach realizujących pełen cykl operacyjny (2015-2018).
Autor otwartych i zamkniętych seminariów, warsztatów i szkoleń z zakresu zarządzania finansami, zarządzania płynnością finansową, controllingu finansowego, analizy finansowej kontrahenta, finansowego studium wykonalności, oceny i analizy ryzyka i opłacalności projektów inwestycyjnych realizowanych jako warsztaty dedykowane i szkolenia zamknięte m.in. dla: ABC WoltersKluwer Polska, Adamed, ADS Consulting, Agencja Rozwoju Przemysłu SA Oddział w Katowicach, Akademia Leona Koźmińskiego, AVENHANSEN, BERNDSON, BIMs PLUS, BMSS, BOMIS Progress, BT&A Holding w Poznaniu, Cargill Polska, CK FORUM, Dalkia Services, EFL Europejski Fundusz Leasingowy SA, EmiTel, Framax, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, FRoSTA, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, HDS Polska, HIGH 5 Training Group, Hilton Foods Ltd., IIR – Institute for International Research, IKKU, Impress, Informedia Polska, KAN, Krajowa Spółka Cukrowa Polski Cukier SA, Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Warszawie, Lokalna Grupa Działania – Dorzecze Wisły, McDonald’s Polska, Ministerstwo Gospodarki, MWV Manufactring Bydgoszcz, NBP – Narodowy Bank Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, NOVOL, PETEKS, PGD – Polska Grupa Dealerów, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA, Polbank EFG, Polska Grupa Dealerów, Polski Koncern Naftowy ORLEN SA, Port Lotniczy w Modlinie, PRAGMA INKASO SA, Puratos Polska, ROI Consulting, SIEMENS finance, Slovak University of Agriculture in Nitra, Staropolska Izba Przemysłowo – Handlowa, Telekomunikacja Polska SA, UNIVERS konsulting – edukacja Jacyno i Modzelewski, Valeo Autosystemy, ValueTank, itp. Poza tym Grzegorz Michalski szkolił przedstawicieli wielu innych firm, między innymi: ANPHARM Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne, AP AG, BNP Paribas Bank Polska SA, DELPHI POLAND S.A., ELECTROLUX POLAND, Grupa Azoty Zakłady Azotowe PUŁAWY SA, Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police SA, Indesit Company Polska, JUCON, Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego SA, Pino SC., PKO Bank Polski SA, Polskie Sieci Elektroenergetyczne, QUATRO, Rector Capital, Santander Consumer Multirent, SPAW, STRAMAC, TECHMET, TurboCare, USP Zdrowie, Vectra Investments, Wielkopolski Instytut Jakości, Zarządca Rozliczeń SA., i innych.

Referencje trenera: http://michalskig.com/referencje

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s